Balkanlar – 6. Gün – Saraybosna (Sarajevo), Bosna Hersek

6. günümüzde Balkan gezimizin en önemli duraklarından Saraybosna‘dayız. Saraybosnayı bir rehber ile gezmenizi tavsiye ederim. Bizim rehberimiz yoktu. Daha sonra tekrar bir rehberli tur ile gelmek istiyoruz.

Saraybosna adını Sana Nehrine dökülen nehirden alır. Fatih Sultan Mehmet’in Osmanlıya hediyesi. Bilge Kral’ın ülkesi. Saraybosna Avrupa’nın Kudüs’ü olarak anılıyor. Her türlü inanca sahip insanlar beraber yaşıyorlar. 415 yıl Osmanlı toprağı olarak kalır. Bu dönemde kimseye dininden, dilinden, ırkından dolayı zulmedilmez, insana insanca muamele edilir.

Boşnak Böreği

Güne erken başladık. 08:00’de evden çıktık. Foursquare de puanı iyi olan Buregdzinica Sac diye bir yerde börek ve çay eşliğinde güne başladık. Puanı iyiydi ama yediğimiz börekler o kadar iyi değildi, bazı yerleri kat kat olmuştu. Fiyatı da ucuz değildi. Neden iyi puan vermişler anlam veremedik. Bu arada buralarda ayran yok. Yoğurt içiyorlar. Fiyatlar şu şekildeydi. Börek ve 2 çay için yaklaşık 5 KM ödüyoruz.

Bosna para birimi KM ( Konvertibl Mark) olarak geçiyor. 3 KM=5 TL

Meşhur Baş Çarşı‘da (Baščaršija) bir tur attıktan sonra Bosna Savaşı’nda şehit olanlar için yapılmış şehitliği ve Aliya İzzetbegoviç‘in kabrini ziyaret ettik. Bosna’ya gelmeden mutlaka Aliya İzzetbegoviç’i tanımalısınız. Aliya İzzetbegoviç belgeseli için tıklayın.

Bilge Kralın Kabri

Bu şehitliğin sol tarafından yukarı doğru çıkınca Aliya İzzetbegoviç Müzesi var. Müzede Bilge Kral’ın hayatı anlatılıyor, kullandığı eşyalar, yapmış olduğu konuşmalar, ödüller, hediyeler sergileniyor. Bosna da tuhaf gelen birşey var. Böyle güzel, anlamlı yerlerde çalışan görevlilerin hepsi nedense aksi insanlar. Kasıtlı mı yapıyorlar anlamadım. Neden geldiniz ki der gibi davranıyorlar. Vakit olsa çok daha uzun süre gezilecek bir müze burası. Müzenin resmi internet sitesi Türkçe olarak da hizmet veriyor. Buradan ulaşabilirsiniz.

Giriş ücreti 2 KM. Çalışma Saatleri:

• Ekim- Mart aylarında: Hafta içi 10:00-16:00 Hafta sonu 10:00-15:00
  • Nisan-Eylül: Hafta içi 10:00-18:00 Hafta sonu: 10:00-15:00

Buradan nehre doğru inmeye başladık. Saraybosna, Miljacka Nehri etrafında kurulmuş bir şehir. İlk olarak Belediye binasını görüyoruz. Köprüden karşıya geçince de karşımıza İnat Kuca (İnat Evi) çıkıyor. Bu evin sahibinin evi eskiden belediye binasının yerindedir. Belediye binası yapılacağı zaman yerini isterler ancak vermez. Zar zor bir torba altın ve evinin olduğu gibi karşıya yapılması şartı ile bunu kabul eder. Boşnak inadını temsilen de İnat Kuca olarak anılmaya başlanır.

Latin Köprüsü

Nehir sağımızda kalacak şekilde ilerliyoruz. Soldan 2. aradan inince Franjevacka Katedrali gördük. Bunun önünde Konak var. İlerisinde de Yedi Kardeşler Türbesi var.
Konak binasının önünde Hünkar Cami yer alıyor. Çok huzurlu şirin bir yer. İçerisinde tadilat olduğu için gezemedik maalesef.

Nehir kenarından devam edince meşhur Latin Köprüsü’nü görüyoruz. 1. Dünya Savaşının başlamasına sebep olan Avusturya-Macaristan arşidükü Franz Ferdinand ve eşi Sophie’nin bir Bosnalı Sırp tarafından öldürülmesi olayı burada gerçekleşir. Latin köprüsünün karşı tarafında, Saraybosna müzesinin duvarında bu olayın hatırlatan bir yazı var. ““From this place on 28 June 1914 Gavrilo Princip assassinated the heir to the Austro-Hungarian throne Franz Ferdinand and his wife Sophie.”

Sinagog

Solda Müzikli Pavyon ve At Pazarı parkı var. Biraz daha ilerleyince Sinagogu gördük. Görevli bir hanım içeriyi gezdirdi. Bosna’daki 2 sinagogdan biriymiş ve her cuma ayinleri varmış. Sinagogdan çıkıp nehrin karşısına devam ettik. Bu bölgede görülmesi gerekenlerden biri Sacred Heart Katolik Katedrali. Bu katedralin önünde yerde bu topraklarda kan akıldığının unutulmaması ve anısı için yere bir boyama yapılmış.

Çok yakınında Tito’nun Özgürlük Ateş‘i var. Özgürlük Ateşi 2. Dünya Savaşından ölen sivil ve askerlerin anısına sonsuza dek yanacak ateş düşüncesi ile yapılmış.

Buradaki parkta yerde büyük bir satranç alanı yapmışlar ve insanlar satranç oynuyor.

Bu civarda bir de Srebrenitsa Galery vardı ama giriş bir kişi için 12 km istiyorlar. Vazgeçtik girmekten. Buraları gezdikten sonra Ferhadiye Caddesi (bizim istiklal) boyunca yürüyüp baş çarşıya ulaşabilirsiniz.

Biz buradan yine nehir kenarına inerek otoparka doğru yola koyulduk. Latin Köprüsünün hemen başında Saraybosna Müzesi var. Bu müzede özellikle 1. Dünya Savaşı’nın başlangıcını anlatan bilgilendirici bir müze. Giriş ücreti 4 KM. Müze ile ilgili detaylı ve güncel bilgiye buradan ulaşabilirsiniz.

Arabamız 5 saat otoparkta kaldı ve bunun için 8 KM (14 TL) ödedik.

Yaşam Tüneli

Biz buradan arabaya geçip Umut Tünelini (Yaşam Tüneli) görmeye gittik. 92-95 arasında Bosna’da yaşanan soykırımda yiyecek, içecek, gaz, silah kalmaz. Gelen yardımlara ulaşmak için bir evin bodrumunda tünel kazılmaya başlanır. Bu tünel 800 metre uzunluğunda, 1 metre genişliğinde ve 1,5 metre yüksekliğinde. 3 milyondan fazla insan bu tüneli kullanır ve yardımlar arabalar ile bu tünelin içinden taşınır. Böyle bakınca çok eski bir tarihten bahsediyor gibi oluyor ancak bu olanlar aslında 20 yıl öncesi. Allah hiçbir müslüman halka, hiçbir insana bir daha böyle günler yaşatmasın.

Umut Tüneli giriş ücreti 5 KM. Çalışma saatleri:  09:00 – 15:30.

Daha sonra da Vrelo Bosne‘ya gittik. Burası İğman dağları eteklerinde Avrupa’nın en büyük su kaynağı. Bosna ismini buradan alır. Geniş bir park ve bir çok yerinde tahta köprüler kurulmuş. Bir sürü çocuk var, öğrenciler okul gezilerinde buraya getiriliyor. Parkta yürüyüş yapıp dinlenebilirsiniz.

Vrelo Bosne

Aslında biz bu parkın farklı yerinden girmişiz. Parkın içinde bir kısımda yürüyüş yapılan, faytonların olduğu bir yol varmış. Biz orayı görmedik. Bıranın giriş ücreti ise 2 KM.

Cevabi köftesi

Burada bir restoran var, orada yemeğimizi de yedik. Fiyatlar çarşıya göre biraz daha pahalı. Çarşıda Cevabi köfte 6 km iken burada 8 km idi, porsiyonlar da biraz küçük.

Buradan 18 gibi çarşıya geri geldik. Baş çarşıyı gezdik. Meşhur Saraybosna Sebili de bu meydanda. Eskilerde, esnaf gün sonunda fakirler de nasiplensin diye kazancının bir kısmını buraya koyarmış.

Saraybosna Sebili

Gazi Hüsrev Bey Çeşmesi

Hemen bu meydanda Gazi Hüsrev Bey Cami (Begova džamija) var. Caminin duvarında 2 çeşme var. Bunlardan içen Bosna’ya bir daha gelirmiş. 2’sinden de içen Bosnalı biri ile evlenirmiş. Tabi ki kana kana içtik 🙂
Bir de Bedesten var. Burası da bizim kapalı çarşı gibi, hediyelikçiler, dükkanlar var.
Çarşıda bir yerde tatlı molası verdik. Trileçe vardı ama tadını pek beğenmedim. Bu moladan sonra alışveriş turuna çıktık, alacaklarımızı, hediyeliklerimizi aldık.
Bosna Kahvesi

Son olarak da Morica Han da bir Bosna kahvesi molası verdik. Aynı bizim Türk kahvesi ama şekeri yanına getiriyorlar. Ben de hiç içemem şekersiz kahve 😦 yanında rahat lokum ile servis yapıyorlar. Fincanların kulpu yok. Bir de cezvede getiriyorlar kahveyi, kendin servis yapıyorsun. Fiyatı da sadece 1,5 km.

Kahvemizi de içtikten sonra evimizin yolunu tuttuk. Yarın yolumuz uzun, Belgrad yolcusuyuz.
 Balkan Turunun diğer gezi notları için:
Reklamlar

12 thoughts on “Balkanlar – 6. Gün – Saraybosna (Sarajevo), Bosna Hersek

1. Geri bildirim: Balkan Turu – Güzergah, Ulaşım ve Konaklama Bilgileri | #Baz Family on The Way

2. Geri bildirim: Balkanlar – 9. Gün – Prizren, Kosova | #Baz Family on The Way

3. Geri bildirim: Balkanlar 8. Gün – Makedonya, Üsküp, Matka Kanyonu | #Baz Family on The Way

4. Geri bildirim: Balkanlar 7. Gün – Belgrad, Sırbistan | #Baz Family on The Way

5. Geri bildirim: Balkanlar – 5. Gün – Blagay, Jablanica, Travnik | #Baz Family on The Way

6. Geri bildirim: Balkanlar – 4. & 5. Gün – Bosna, Mostar | #Baz Family on The Way

7. Geri bildirim: Balkanlar – 4. Gün – Bosna Hersek, Poçitel | #Baz Family on The Way

8. Geri bildirim: Balkanlar – 3. & 4. Gün – Karadağ, Bar, Kotor | #Baz Family on The Way

9. Geri bildirim: Balkanlar – 3. Gün – Arnavutluk, Tiran | #Baz Family on The Way

10. Geri bildirim: Balkanlar -2. Gün- Makedonya, Ohrid | #Baz Family on The Way

11. Geri bildirim: Balkan Turu – 1. Gün – Makedonya, Kalkandelen, Gostivar, Mavrovo | #Baz Family on The Way

12. Geri bildirim: Balkan Turu – 1. Gün – Kosova Havaalanı ve Üsküp’e Ulaşım | #Baz Family on The Way